Manifest internetových dobrovolníků - Builder.cz - Informacni server o programovani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Kde se koná výstava fotografií Luďka Vojtěchovského?

V dnešní soutěži hrajeme o:



Tiskové zprávy

Manifest internetových dobrovolníků

11. ledna 2002, 00.00

Praha, 5. ledna 2002

Vážení,

právě skončil rok, který byl OSN vyhlášen jako Mezinárodní rok dobrovolnictví a blíží se únor, kdy proběhne kampaň "30 dní pro občanský sektor", která bude tentokrát věnována také dobrovolnictví (více informací na www.30dni.cz). Přínosy dobrovolnické práce pro občanskou společnost jsou nezpochybnitelné, často kolem sebe ale vidím, že je třeba tyto hodnoty zejména spolu s firemním dárcovstvím neustále propagovat.

Jako člen komunity internetových specialistů vidím příležitost právě zde. Napadlo mě, že bychom mohli založit formálně či neformálně sdružení dobrovolníků pracujících v sektoru IT – Internet. Cílem tohoto sdružení by bylo aktivně propagovat hodnoty dobrovolnictví v naší komunitě a pomáhat tak neziskovému sektoru realizovat svou komunikaci na Internetu, která je v současnosti nezbytná pro efektivní fungování jakékoliv organizace.

Dobrovolnická práce musí vzejít z impulsu samotného dobrovolníka. Model fungování sdružení by proto byl založen na vytvoření komunity internetových specialistů, kteří jsou ochotni pracovat jako dobrovolníci a jejich prezentace na internetových stránkách sdružení formou detailního strukturovaného odborného profilu a specifikace zájmu o dobrovolnou práci. Na druhé straně to znamená nějakým způsobem připojit neziskové organizace – jednak formou nějaké databáze a jednak možností zadat do systému konkrétní nabídku práce pro dobrovolníky, která by se rozesílala podle nastavených požadavků. Na stránkách by se zároveň prezentovaly základní hodnoty dobrovolnictví, přínosy pro společnost, přínosy pro dobrovolníky, představení neziskovek, představení dobrovolníků a jejich práce (včetně dosažených výsledků a případových studií tak, aby byly stránky také hodnotným zdrojem odborných informací), rozhovory atd.

Kritickým faktorem úspěchu sdružení a jeho cílů je počet zapojených dobrovolníků (nedostatku pozitivních zkušeností se neobávám). Vysokou prioritu má proto zdůrazňování přínosů pro potenciální dobrovolníky. Mezi nejvýznamnější patří zejména získání nových zkušeností na smysluplných projektech ve vysoce motivovaném, kreativním prostředí neziskových organizací otevřeném inovacím, které lze v komerčním prostředí těžko prodat(!), získání nových kontaktů a význam dobrovolnické reference v životopisu. To vše v přátelské a neformální atmosféře.

Na druhé straně je to zájem neziskovek. Mnoho prestižních nadací sice spolupracuje s profesionální agenturou, ale pokud jsem se rozhlížel, tak se zdá, že spolupráce se postupně rozplizne, aktualizace není tak častá, redesign webu v nedohlednu. Agentury nejsou motivovány spolupracovat dlouhodobě a v rámci partnerství se navzájem rozvíjet. Z mého nezasvěceného pohledu to typicky vypadá tak, že agentura udělá neziskovce web, vydá tiskovou zprávu a konec - trh roste o 100% ročně, práce je dost, času málo. Jiné velké organizace, které si zajišťují elektronickou komunikaci inhouse, tak činí zejména s pomocí civilkářů, ti ale přestanou existovat spolu s povinnou vojenskou službou. Proto zde vidím velkou příležitost pro motivované dobrovolníky s tvůrčím přístupem, kteří nepoměřují návratnost investice ve finančních hodnotách. Internet a elektronická komunikace je stále z velké části neprozkoumaná krajina, fungujících a ověřených principů je málo, bubliny praskají jedna za druhou. Klienti v komerčním sektoru se ale brání inovacím, nejsou vyzkoušené, nemají referenci a jsou drahé. Jejich přínos je přitom prokazatelný.

Sdružení by bylo zároveň atraktivní pro partnera projektu zejména z řad web integrátorů, protože by mohl oslovit cílovou skupinu potenciálních zaměstnanců, jejichž pracovní motivací není jen finanční ohodnocení, ale především vyšší motivační faktory jako uspokojení z dobré a dobře vykonané práce, ochota pracovat pro výsledky kolektivu, identifikace s vyššími principy a dlouhodobými cíli. To zároveň klade i vyšší nároky na potenciálního partnera, zejména adaptování principů filantropie v rámci své strategie.

To je na úvod asi vše. Jaký na to máte (prosím kritický) názor, byli byste ochotni se přidat nebo podpořit sdružení? Je tento model životaschopný a přínosný pro dobrovolníky i neziskovky?

Pokud jsem na Vás nezacílil dobře, omlouvám se, jinak prosím přepošlete tento email podle svého uvážení dalším potenciálním zájemcům o sdružení. Samozřejmě budu rád za jakékoliv vyjádření, připomínky a návrhy ke koncepci i technické realizaci.

Díky.

Jirka Brázda

0606 646970

Oslovení lidé (programátoři, webdesigneři, publicisté, konzultanti): Marek Prokop, Martin Kopta, Tomáš Krause, Adam Hauner, Michaela Suchá, Jiří Kosek, Jan Podhajský, Jan Jirásko, Robert Němec, Libor Nováček, David Kozák, Benny Rees

Neziskovky: Jan Mrkvička (Člověk v tísni), Martina Kaderková (Nadační fond ČRo), Jan Dolínek (Jahoda), Terezie Plášková (Nadace T.M.), ICN

Tématické zařazení:

 » Tiskové zprávy  

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: